学部・大学院
教員一覧
- TOP
- 学部学科・大学院紹介
- 教員一覧
- 教養教育課程
- Marie-Claude TORIIDA
教養教育課程
課程・研究所
Marie-Claude TORIIDA マリクロード トリイダ
職名
専任講師
専門分野
英語学、英語教育
研究領域・テーマ
Vocabulary acquisition and teaching 語彙の習得と教育
Corpus linguistics コーパス言語学
Digital tool use for independent learning 自主学習のためのデジタルツール活用
略歴
- 2000年10月
- School for International Training、MA in TESOL(英語教授法修士)修士課程修了
- 1995年4月~1998年3月
- 京都YMCA英語教師
- 1998年4月~2012年7月
- 京都外大西高等学校国際文化コース 英語教師
- 2010年4月~2012年7月
- 京都外国語大学英語学科 非常勤講師
- 2012年8月~2020年7月
- University of Calgary in Qatar, English for Academic Purposes Instructor
- 2021年4月
- 京都外国語大学英語学科 非常勤講師(現在に至る)
- 2021年9月~2022年3月
- 京都工芸繊維大学基盤科学部 非常勤講師
- 2021年9月~2022年3月
- 立命館大学法学部 非常勤講師
- 2021年9月~2022年3月
- 同志社大学グローバル地域文化学部 非常勤講師
- 2022年4月
- 花園大学教養教育課程 専任講師(現在に至る)
学位
- 修士(MA in TESOL(英語教授法修士))School for International Training 2000年10月
- 修士課程(スポーツ心理学)University of Western Ontario 1991年9月~1992年5月(修士未取得)
- 学士(心理学)University of Toronto 1991年7月
所属学会
- Japan Association of Language Teachers (全国語学教育学会学員)
主な授業科目
- 英語Ⅰ・Ⅱ
- Communicative English
受賞歴
- 2017年6月Research Grant awarded by Qatar National Research Fund: Fostering independent learning amongst English for Academic Purposes students through exploration of digital tools.
主な著書・論文等
『Chat GPT: A review of potential uses in education and reported uses in language education』(単著) (Hanazono University Faculty of Letters Annual Journal, 56, 26-44, 2024年3月)『Active learning in Japan and the effects of the COVID-19 pandemic on active learning research around the globe』(単著) (Hanazono University Faculty of Letters Annual Journal, 55, 47-57, 2023年3月)
『Fostering independent learning amongst English for Academic Purposes students through exploration of digital tools』(共著)(Journal of Language Teaching and Research, 11(6), 863-880, 2020年11月)http://dx.doi.org/10.17507/jltr.1106.02
『Working with vocabulary cards in the classroom』(単著) (PUPIL: International Journal of Teaching, Education and Learning, 2(3), 120-132, 2018年11月) http://dx.doi.org/10.20319/pijtel.2018.23.120132
『Steps for creating a specialized corpus and developing an annotated frequency-based vocabulary list』(単著) (TESOL Canada Journal, 34 (1), 2017年5月) https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/view/1257
『Improving learning outcomes: Creating and implementing a specialized corpus』(共著) (Perspective, 24 (1), 22-28, 2016年3月